About Me

Volgers

Mogelijk gemaakt door Blogger.
donderdag 5 mei 2011

Mijn Catharina parkiet Cherry

Ik ben m'n parkieten hobby begonnen met een hollands grasparkietje Elvis, een leuk popje die toen ik haar kreeg een paar weken oud was. na 2 jaar overleed ze aan kropziekte en was het niet lang daarna tijd voor een nieuw parkietje. Ik besloot toen na lang na denken en veel advies dat het een Catharina parkiet werd. Ik ben op een zomer avond naar een kweker gegaan en heb daar mijn nieuwe parkietje uitgezocht. Turquoise is mijn lievelingskleur dus de kleur was geen moeilijke keuze. Ik had net een grote nieuwe kooi met veel belletjes en poespas, en al snel kreeg ik door dat ze verzot was op belletjes.Alles wat maar veel lawaai maakte was interessant, ze overstemde het dan vooral met haar gefluit. Ook als ze de eerste mensen hoorde ontwaken in huis begon ze luidkeels te fluiten om je goedemorgen te wensen. In het begin ging Cherry makkelijk op m'n vingers zitten, hierdoor leerden we haar kusjes geven als we onze vingers door de tralies staken en mocht ik haar soms zelfs aaien. Niet heel lang daarna ging ik verhuizen en ging Cherry natuurlijk met me mee, hierdoor veranderde haar gedrag wel een beetje, ze mocht voor het eerst los en ze was ineens lang zo tam niet meer als dat ze leek. Ze heeft soms enorme driftbuien voor zo'n klein vogeltje! Maar ze kan ook ontzettend lief bij je komen zitten en dan krijg je zo veel kusjes als je wil.
Ook lust ze al het eten wat ik ook eet en probeerd ze dat vaak te pikken nog voor ik het in m'n mond kan steken. Cherry is dol op alles aanpakken met haar bekkie en overal moet aan gelikt worden. Het liefst speelt ze met haar belletjes, ze duikt door de ringetjes heen en maakt een soort voer beweging aan het klepeltje. Dat geluid wordt je na een tijdje wel zat. Dus de belletjes verdwenen naar de buitenkant van de kooi waar ze nog wel met de belletjes kan spelen maar niet steeds dat geluid kan maken.
Ook is Cherry gek op de planten spuit, ze hangt piepend ondersteboven aan haar stok of gaat bijna op haar rug liggen met haar vleugels helemaal open zo lekker vind ze het. Daarna pluist ze ieder veertje na om alles weer in model te krijgen.

1 reacties:

Binky zei

Leuke vogels parkieten, heb ze vroeger ook gehad.Mooie van parkieten vind ik dat je ze dingen kunt leren en ook de mooie kleuren.
Ik heb nu zelf kanaries en zebravinken in mijn kooi.